Mag ik nog commercieel ballonvaren na mijn 70ste?

Mag ik nog commercieel ballonvaren na mijn 70ste?

 

Heel duidelijk:NEEN

EASA is hier heel duidelijk in.

BFCL.065 – Beperking van de rechten van BPL-houders van 70 jaar of ouder in de commerciële passagiersballonvaart

(Verordening (EU) 2020/357)

BPL-houders die de leeftijd van 70 jaar hebben bereikt, mogen niet optreden als bestuurder van een luchtballon tijdens commerciële passagiersballonvaarten.

GM1 BFCL.065 – Beperking van de rechten van BPL-houders van 70 jaar of ouder in de commerciële passagiersballonvaart

(ED-besluit 2020/003/R)

Toepasselijkheid van de leeftijdsbeperking
Commerciële ballonvaarten voor passagiers” zoals bedoeld in punt BFCL.065 omvat elke vlucht waarbij betalende passagiers worden vervoerd. Dit betekent dat als er bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd of een promotievlucht betalende passagiers worden vervoerd, de leeftijdsbeperking van punt BFCL.065 voor de BPL-houder van toepassing is.

Definities

(7a) “commerciële luchtvaartactiviteit”: elke exploitatie van een ballon, tegen vergoeding of andere waardevolle tegenprestatie, die beschikbaar is voor het publiek of, wanneer ze niet beschikbaar is voor het publiek, uitgevoerd wordt krachtens een overeenkomst tussen een exploitant en een klant, waarbij laatstgenoemde geen zeggenschap heeft over de exploitant;

De regelgeving is duidelijk: zelfs met een geldig medisch certificaat, mag de houder van een BPL geen commerciële activiteiten meer uitoefenen wanneer hij de leeftijd van 70 bereikt heeft.

Het is niet omdat de vergunning voor het leven geldig is dat je ook levenslang de privileges ervan kan uitoefenen.

 

Is mijn licentie nog geldig als ik 70 ben?

Natuurlijk, alleen heeft deze nu de beperkingen wat betreft commerciële ballonvaarten. Deze zijn niet meer toegelaten.

 

Ik ben examinator en/of instructeur. Wat als ik 70 of ouder ben?

De beperking geldt niet, voor het geven van instructie of het afnemen van testen. Alhoewel hier ook de klassebevoegdheid een rol gaat spelen.

De FI of FE is de pilot in command dus die moet over de juiste rating beschikken. Hij/ zij mag alleen les geven voor ratings en privileges die hij zelf heeft en die voldoen aan de recentheidseisen. Dat zal betekenen dat de meeste FI en FE boven de 70 geen geldige B, C of D rating meer hebben.

De leerling heeft daar niets aan en hij/ zij kan de met een onbevoegde FI/FE de instructie-uren niet noteren als instructie-uren. Ook niet als PIC. (BELANGRIJK!)

X

Paswoord vergeten?

Word lid