8 april 2019 – nieuwe wetgeving

EASA Logo

Op 8 april wordt de nieuwe wet en regelgeving PART.BOP (EU.2018.395) van kracht. ‘BOP’ staat voor ‘BALLOON OPERATIONS’ en regelt de operatie/exploitatie van een ballon.

De meeste ballonvaarders zullen inmiddels ook het nodige hebben gehoord en gelezen over de Ballon Operations regelgeving in Part BOP, die op 8 april 2019 van kracht wordt. We hebben een aantal informatiebijeenkomsten in het land georganiseerd en de belangstelling was groot. Onderstaand in het kort nog wat nuttige tips.

 

Bron: Karel Abbenes – KNVvL- herwerkte versie

 

Voor wie is Part BOP?

Part BOP bestaat uit twee delen:

BOP.BAS: commercieel én niet-commercieel

De BOP.BAS-regels zijn van toepassing op alle ballonvaarders die commercieel of niet-commercieel ballonvaren. In BOP.BAS staat bijvoorbeeld, na de definities, welke verantwoordelijkheden de gezagvoerder en de crewleden hebben, welke documenten je aan boord of in de volgwagen moet hebben, hoe het zit met kaartmateriaal, brandstof in de ballon, passagiersbriefing, crewbriefing, vaartvoorbereiding, uiteraard het verplichte pilot restraint harness, wanneer je zwemvesten en zuurstof mee moet nemen, nachtvaren, Special Ops en de voorwaarden en checklists die daarbij horen (de wedstrijdvaart wordt bijvoorbeeld als Special Ops gezien), spullen die je aan boord moet hebben waaronder een EHBO-kist en navigatie- en andere instrumenten, een brandblusser, een branddeken, etcetera. Niets nieuws maar alles weer even op een rijtje gezet in BOP.BAS.

BOP.ADD: alleen commercieel

BOP.ADD is van toepassing op alle commerciële ballonvaarten. Daarin wordt duidelijk gemaakt aan welke voorwaarden de commercieel gezagvoerder moet voldoen. Dat is uitgebreider dan BOP.BAS en gaat voornamelijk over de veiligheid van de passagiers en de vaartuitvoering.

Of je commercieel vaart (en dus onder BOP.BAS plus BOP.ADD valt) of niet, wordt duidelijk als je weet dat onder commercieel kortgezegd wordt verstaan, namelijk ‘als je er geld voor krijgt’. Daarop zijn een paar uitzonderingen. Niet-commercieel zijn volgens Artikel 3 van Air Operations:

  • Vaarten met maximaal 3 passagiers waarbij de kosten tussen alle deelnemers worden gedeeld.
  • Vaarten door een DTO of vliegclub om nieuwe leden aan te trekken met maximaal 3 passagiers, of parachute operaties. Dit mag slechts een marginaal onderdeel van de activiteiten van de DTO of club zijn.
  • Lesvaarten uitgevoerd onder een DTO.
  • Wedstrijdvaarten met (kleine bedragen aan) prijzengeld. Deze zijn niet-commercieel maar vallen wel onder Special Operations en moeten aan de regels voor Special Ops voldoen.

Je zou dus ruwweg kunnen stellen dat alle vaarten met kleine ballonnen tot 120.000 ft3 onder deze uitzonderingen kunnen vallen. Zodra je echter betaald wordt is het commercieel – en zijn BOP.BAS én BOP.ADD van toepassing!

Voldoen aan de wetgeving

Op de meeste ballonvaarders zal dus zowel Part BAS als ook Part ADD van toepassing zijn. Wat moet je dan doen om aan de wetgeving te voldoen? Eigenlijk is dat vrij eenvoudig. De nieuwe regelgeving wijkt namelijk niet fundamenteel af van de regelgeving die er al was en wie nu commercieel vaart moet deze regels al toepassen.

De nieuwe regels zijn uiteraard niet 100% hetzelfde. Een essentieel verschil is het indienen van de Declaratie. Wij adviseren dan ook om de EASA-regels nauwkeurig te bestuderen. Ze zijn te vinden via deze link. (of via Google: “EASA Balloon Rule Book” ). Hier vind je alle geldende regels m.b.t. onder meer Operations en de technische eisen van de ballon. Later zullen we Part B-FCL toevoegen.

Declaratie

Je moet als commercieel operator een verplichte Declaratie indienen. Je mag niet commercieel ballonvaren zonder de ballon te hebben opgenomen in een Declaratie. Als je voor anderen vaart moet je zeker zijn dat de ballon in een Declaratie is opgenomen. In deze Declaratie bevestig je dat je voldoet aan de wet- en regelgeving en geef je aan welke materialen je gebruikt, dat je commercieel bezig bent, wie je bent en waarvandaan je werkt en dat je een Operations & Management Manual hebt, dat voldoet aan de regels uit BOP.ADD. Je geeft ook aan wie er verantwoordelijk voor de operatie is. Let op: zonder Declaratie mag je dus niet commercieel ballonvaren!

Operations Manual

De KNVvL heeft een Operations Manual (OM) inclusief een Management Manual (MM) voor hun leden gemaakt. Dit werd  besproken met de ILT (de Nederlandse DGLV) en ze kunnen hiermee aan de slag.

Samenvattend: als je een Declaratie hebt ingediend en je het OM/MM hebt (en dat volgt) ben je klaar!

Vragen

Als je specifieke vragen hebt over de invoering van Part BOP, stuur een email dan naar [email protected]

 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X

Paswoord vergeten?

Word lid