Op bezoek in Oostende met 13 ballonvaarders-leden KBBF.
Als uitloop van de uiteenzetting van Skeyes op de algemene vergadering, werd het idee geopperd om de interactie met de verkeersleiding van de regionale luchthavens nieuw leven in te blazen.
Deze uitnodiging van Skeyes hebben we met het bestuur meteen aangenomen en direct op 30 april een eerste bezoek aan EBOS op poten gezet. De ingeschreven ballonvaarders waren (logischerwijs) diegenen die regelmatig in aanraking komen met de regio.
De stad Brugge wordt vaak overgevaren en met weinig wind is het stijgen tot in de TMA EBOS met transponder een noodzaak om op een veilige manier buiten de agglomeratie te raken. Een goede verstandhouding met de luchtverkeersleiding is daarom van primordiaal belang.
Het meetingpoint in de centrale hall voelde vreemd aan: aankomen in de vertrekhal van een luchthaven zonder valies of reisplannen is vreemd. Dit, terwijl tegelijk het inchecken start van
TUI-vlucht TB1265, een vakantievlucht naar Murcia. Een rij lachende vakantiegangers met veelkleurige tenue en dikke valiezen branden in ons oog.
We werden verwelkomd door Stefan Slabbekoorn. Hijzelf is luchtverkeersleider en gaf ons eerst een uiteenzetting over de werking van de toren.
EBOS heeft een runway 26/08 van 3200 meter lang, 3 Aprons: één voor grote luchtvaart, één voor General Aviation en één voor Cargo.
In 2021 werden 43.131 vliegbewegingen begeleid vanuit de toren.
Tijdens coronacrisis is het passagiersactiviteit teruggevallen, maar dit werd gecompenseerd door de stijging van de Cargo activiteit. Dit leidt tot het huidige plannen om Apron 1 voor Cargo verder uit te breiden met bijkomende logistieke gebouwen!
We maakten er kennis met de verkeersleiders on duty.
Onze gastheer benadrukte dat de verkeersleiding instaat voor de veilige coördinatie en correcte separatie van het vliegverkeer maar ook met oog op een economische vlotte organisatie van de in- en uit- bewegingen.
We zagen onder meer de TUI-Embraer OO-JVA om 14u15 met zijn zonnekloppers vertrekken naar Spanje.
De volgende stop was de meteo-afdeling. In EBOS is er permanente monitoring van de meteo. Voorspellingen gebeuren in Brussel. Een van de merkwaardigste instrumenten is de “glazen bol”. Deze dient niet om in te kijken en het weer te voorspellen, maar om de zonne-tijd te meten, in functie van de aftekening op een onderliggende schijf. Plots ging er een luid alarm in de zaal: geen aanval van de Russen maar de nieuwe METAR moest gepubliceerd en onze gids diende aan de slag.
De tijd was veel te vlug om. Het was leuk om achter de schermen te mogen komen: in elk geval zal dat de samenwerking in de toekomst ten goede komen. Dit is voor herhaling vatbaar!