Na het besluit van het Overlegcomité om de hervatting van praktijkcursussen in rijscholen toe te staan werd opnieuw contact opgenomen met DGLVover de aanpassing van het COVID protocol Lichte Luchtvaart.
De problematiek van de vluchten in dubbele besturing is inderdaad bijna identiek wat besmettingsrisico’s betreft.
In het Ministerieel besluit dat werd genomen op 12 januari worden echter enkel de rijopleidingen toegelaten “met als doel een professionele kwalificatie”. Als verantwoording wordt gegeven dat dit anders “nefaste gevolgen heeft voor personen die dringend een rijbewijs of kwalificatie moeten behalen omwille van professionele redenen”.
Om die redenen werd voor de luchtvaart niet verder gegaan en werd de verruiming beperkt tot de vluchten gericht op een professionele kwalificatie van de piloten zoals kwalificatie tweemotorige toestellen, CPL/ATPL.
In de praktijk betekent dit dat onze DTO’s (beperkt tot PPL en LAPL opleiding) geen vluchten met FI of FE kunnen uitvoeren.
We hopen echter dat deze toelating slechts een eerste stap is en dat verdere versoepelingen op korte termijn zullen volgen.
Dit zal duidelijk alleen mogelijk zijn met strikte naleving van de regels en het gezondheidsprotocol voor deze vluchten. De overheid heeft ons melding gemaakt van een aantal gevallen van vluchten die de regels niet nauw nemen.
Ook al gaat het dit slechts om een paar geïsoleerde gevallen, ze ondermijnen onze geloofwaardigheid aan de onderhandelingstafel.
We roepen daarom op tot het nauwkeurig en zorgvuldig respecteren van de huidige regels. We rekenen op de ernst van al onze piloten.
Conclusie: we begrijpen en delen uw teleurstelling over het feit dat vliegopleiding en “skill tests” nog in behandeling zijn.
We zullen er alles aan doen, in samenwerking met DGLV zodat dit dossier in de nabije toekomst verder in de goede richting kan evolueren.
Heb je vragen, richt deze dan tot het corona-team via [email protected]