Hoe word ik ballonvaarder?
Algemeen
EASA kent één type brevet voor ballonvaarders, het BPL (Balloon Pilot Licence), voor vier Klassen (warmeluchtballon, gasballon, airship en mixed) en vier Groepen (A t/m D), afhankelijk van de enveloppe grootte.
Nieuwe ballonvaarders stromen in de laagste groep in: groep A, tot 120qft3 (tot 3400 m3).
De minimum leeftijd om examen te mogen doen is 16 jaar. Om solo te mogen varen moet je min. 14 jaar zijn.
Na het behalen van het examen mag je uitsluitend recreatief varen.
Theorie
De vakken
- Luchtvaartwetgeving,
- Human Performance,
- Meteorologie
- Communicatie
zijn voor de vliegbrevetten BPL (ballonvaren), SPL (zweefvliegen) en LAPL/PPL (vliegen) identiek. Hier gelden vrijstellingen.
Daarnaast zijn er voor de ballonvaart de vakken
- Uitgangspunten bij vliegen/varen,
- Operationele procedures,
- Vaarten & planning,
- Algemene kennis van het lucht-vaartuig
- Navigatie.
Binnen 24 maanden na het behalen van het laatste theorie-examen moet het praktijkexamen met goed gevolg zijn afgelegd.
Praktijk
Om praktijkexamen te kunnen doen moet je min. 12 vaarten/16 uur instructie hebben gehad van een Flight Instructor (FI) in groep A, 10 inflations, 20 take-offs & landingen en min. 1 solovaart van 30 minuten onder FI-supervisie.
Voorafgaand aan de solovaart dien je in bezit te zijn van een geldig Medical.
Je moet een aanbeveling van de DTO (in de praktijk: je kan je opleiding enkel doen via een bij de DTO aangesloten FI) hebben, die 18 maanden geldig is.
Een LPE (Language Proficiency Endorsement ofwel Engelse taaltest) is voor ballonvaren niet verplicht.
Met dit type brevet mag je
‘Recreatief’ ofwel ‘niet-commercieel’ varen. Dit betekent dat er voor de vaart geen geld mag worden ontvangen. Als uitzondering mogen wel de kosten die verband houden met de vaart door alle inzittenden incl. piloot worden gedeeld (cost-share flight).
Dit is toegestaan tot max. 4 personen (incl. piloot) aan boord en de kosten hoeven niet in gelijke verhouding verdeeld te worden.
Kosten die je mag doorrekenen zijn de directe kosten, bijv. kosten voor vergunningen, brandstof ballon en volgauto en evt. huur van de ballon, en een proportioneel deel van de jaarlijkse kosten voor verzekering, onderhoud en opslag.
Instructie- en examenvaarten worden als ‘niet-commercieel’ beschouwd. Voor dit type vaarten mag een vergoeding worden gevraagd.
Kosten die je mag doorrekenen zijn de directe kosten, bijv. kosten voor vergunningen, brandstof ballon en volgauto en evt. huur van de ballon, en een proportioneel deel van de jaarlijkse kosten voor verzekering, onderhoud en opslag.
Instructie- en examenvaarten worden als ‘niet-commercieel’ beschouwd. Voor dit type vaarten mag een vergoeding worden gevraagd.
Ik wil commercieel varen en passagiers meenemen
Met een commerciële rating mag je tegen betaling passagiers meenemen.
Om een commerciële rating te kunnen krijgen moet je min. 18 jaar zijn, 50 uren als PIC en 50 take-offs/landingen
(vaarten) hebben gemaakt en een positieve examenvaart hebben afgelegd bij een examinator (FE), in overeenstemming met de syllabus Declared Training Organisation (DTO).
(vaarten) hebben gemaakt en een positieve examenvaart hebben afgelegd bij een examinator (FE), in overeenstemming met de syllabus Declared Training Organisation (DTO).
415