Wat we nu meemaken in onze samenleving is nooit gezien, en vergt ook van ons moeilijke beslissingen. Met de raad van bestuur kunnen en willen we deze alleen maar nemen op basis van duidelijke juridische onderbouw.
Het advies dat gisteren werd bezorgd aan jullie werd 100% in lijn geschreven met de tekst van de regering.
Vandaag wordt er anderzijds volgende tekst gepubliceerd in het staatsblad:
BESLUIT:
Artikel 1. § 1. Worden verboden tot en met 3 april 2020:
a) de privé- en publieke activiteiten van culturele, maatschappelijke, festieve, folkloristische, sportieve en recreatieve aard;
b) de schooluitstappen van meer dan één dag en de activiteiten in het kader van jeugdbewegingen, op en vanaf het nationaal grondgebied;
c) de activiteiten van de erediensten.
§ 2. In afwijking van paragraaf 1, worden activiteiten in intieme of familiale kring en begrafenisceremonies toegestaan
Art. 2. § 1. Worden gesloten tot en met 3 april 2020 de inrichtingen die behoren tot de culturele, festieve,recreatieve, sportieve en horecasector.
Dit is duidelijker en spreekt over een verbod dat we niet naast ons kunnen leggen. Deze regelgeving zal worden opgevolgd en gesanctioneerd door de overheid. Opleidingsvaarten en privévaarten behoren ons inziens in de discutabele zone waar wij als raad van bestuur in de overtuiging zijn dat we deze ook beter niet laten plaats vinden.
We engageren ons om in deze uitzonderlijke omstandigheid:
- uitstel te bepleiten van de deadline van 8 april 2020 voor lopende opleidingen in het Belgische systeem.
- een aanvraag te doen bij het ministerie voor steun tijdens de sluitingsperiode.
Het spreekt voor zich dat deze aanvraag tot steun maar aan geloofwaardigheid wint indien we met de ganse groep solidair zijn in deze houding.
Dank voor jullie engagement !
Intussen werd er al contact opgenomen met DGLV. De dienst vergunningen stuurt begin volgende week een mail naar alle instructeurs met de vraag aan DGLV te laten weten hoeveel leerlingen met een oefenvergunning (leerlingen nationale vergunning) er actueel nog bij hen in opleiding zijn. Bedoeling is om te kijken of we niet kunnen afwijken van hetgeen EASA voorschrijft en dan toch de termijn van de lopende opleidingen verlengen.
Stijn Staelens - voorzitter